موظفو المساحة المضربين بالدقهلية: احنا تبع مين و17 جنيه حوافز أيه؟

موظفو المساحة المضربين بالدقهلية: احنا تبع مين و17 جنيه حوافز أيه؟
كتب -

المنصورة – ماجد إسماعيل، مي الكناني:

طرائف لا حصر لها إذا اخذت على محمل الجد تكشف عن” كوارث” حقيقية، أخبار اضراب العاملين في عدد من مديريات المساحة في المحافظات تتوالي منذ أيام، والعمل الصحفي يقتضي بعض البحث، البحث اوصل مع خبر اضراب المنصورة إلى موقع الهيئة المصرية العامة للمساحة، هناك كانت طرائف- كوارث، فالموقع لم تحدث محتوياته منذ أن كان اللواء عادل لبيب محافظا لقنا، وهو يورد أخبارا” جديدة” عن محافظ كفر الشيخ سعد الحسيني.

أما عن خبر المنصورة، فقد واصل موظفو مديرية المساحة بالدقهلية، إضرابهم عن العمل لليوم الثالث على التوالي، للمطالبة بصرف مستحقاتهم المالية، والمساواة في الأجور والحوافز مع العاملين في مقر الهيئة العامة بالقاهرة، بالإضافة للمساواة معهم فى الحقوق الوظيفية والمادية.

جمال حسن، أحد العاملين المضربين، قال:” إحنا زمايلنا فى الهيئة المركزية بتقبض 500 % إنما إحنا هنا بنقبض 200 %، وبرضه بياخدوا حوافز 3 مرات فى الشهر، إنما إحنا بناخد حوافز 3 شهور 17 جنيه، وللعلم إنا متزوج وعندي 4 عيال، وفى المعاش هاخد 5000 جنيه، وفي اللى بيخرج بياخد 200 ألف جنيه، فين العدل؟! “.

وتضيف نبيلة عبد المنعم، رئيس مكتب التغييرات بمديرية المساحة بالدقهلية،:” كل إحتجاجنا إننا عاوزين نتساوى مع العاملين في الهيئة باعتنا في القاهرة، أنا من العيد الكبير لحد دلوقتى واخدة حوافز 17 جنيه وأنا رئيس مكتب، مين يرضى، بالمبلغ ده مطلبنا الوحيد إننا نتساوى بزمايلنا فى القاهرة فى مميزتهم، ونعرف إحنا بنتبع أي وزارة “.

ومن جانبه أكد المهندس عبد العزيز حسن، مدير عام المساحة بالمنصورة، أن المشكلة فى طريقها للإنتهاء خلال أسبوع بعدا طلب وزير المالية بعض بيانات العاملين لحل المشكلة وفقاً لما تنص عليه اللوائح والقوانين.