“اتعبوا شويه عشان ترتاحوا” حملة لمقاطعة “سيارات الأجرة بالمنصورة..الأحد المقبل

“اتعبوا شويه عشان ترتاحوا” حملة لمقاطعة “سيارات الأجرة بالمنصورة..الأحد المقبل
كتب -

 المنصورة – مي الكناني:

دشن عدد من النشطاء بمحافظة الدقهلية، حملة لمقاطعة سيارات الأجرة “التاكسي، والميكروباص”، لمحاربة ما أسموه بجشع السائقين وإستغلال المواطنين.

ودعى مدشني الحملية المواطنين لعدم استقلال أي وسيلة مواصلات في 23 مارس الجاري، والمشي تحت شعار ” إتعبوا شوية علشان ترتاحوا”، وذلك رداً على ماقام به السائقين من إضرابات وإعتصامات، للمطالبة بزيادة الأجرة دون مراعاة ظروف المواطنين.

وأضافوا خلال الدعوة التي تم تدشينها على موقع التواصل الإجتماعي ” فيس بوك”، بأنه حان الوقت لتوحيد الأجرة التي تبدأ من 3 جنيهات وتنتهي بـ 5جنيهات للتاكسي، وتوحيد أجرة الميكروباص بجميع أنحاء المحافظة.

لاقت الحملة تفاعل كبير من قبل رواد الفيس بوك، فقال مصطفى المصري” لارم نبدأ التوعية ونفهم الناس، انا بقول لأصحابي وقرايبي وأهلي في البيت، حتي لو شفت أبهات أو أمهات أصحابي بحاول أكلمهم وأقولهم، ياريت كل واحد بس يحاول يقول لصحابه علي الموضوع، وكدا الموضوع يتنشر”.

وأضافت منى أحمد” الموضوع مش أزمة غلاء أسعار بس، دا غياب جهاز كامل عن السيطرة في المحافظة، وبكده نحمل محافظ الدقهلية ورئيس قطاع المرور بالدقهلية مسؤولية غياب الرقابة علي سواقين الميكروباص والتاكسي”، وتابعت نصف ضحكة ” ياريت ما يبقاش مجرد يوم وخلاص ياريت يكون اليوم دا كل إسبوع لحد أما نشوف حل للإستغلال دا”.